torsdag den 23. maj 2013

Der er også positive sider... om krukker.



Normalt har jeg hverken tid, råd eller overskud til at gøre ret meget ud af krukker. Ihvertfald ikke på denne årstid, hvor jeg normalt har travlt med at ordne bede, potte sommerblomsterfrølinger op, og plante dem ud i bedene.
Jeg elsker at fylde med sommerblomster imellem stauderne i bedene, fordi det giver sådan et overdådigt festfyrværkeri af blomster sidst på sæsonen.
I år kan jeg jo ikke så godt komme i bedene, og jeg nåede også kun at så 4 slags Lathyrus og 1 slags petunia inden min hjerneblødning.

Petunia, campagnula, pink overvintret marmelukærmebusk, Geranium 'Hanne', hvide hornvioler. Forrest en frøling, som jeg har glemt navnet på lige nu.

Så i fredags overtalte jeg Michael til at køre mig i Bauhaus og Bilka. Havecentre er desværre ikke så kørestolsvenlige. Jeg fik shoppet lidt sommerblomster, men nu ikke vildt mange, for jeg har temmelig mange bla. stauder fra overvintring i drivhuset, som jeg også vil putte i krukker. 

Fra den lange zink krukke med hvide hornvioler: Verbena bonariensis og pink Flittigliser.

Som sagt hjalp Pernille mig lørdag med en masse af krukkerne.


Og mandag linede Michael mig op med endnu en portion store krukker. Han fyldte dem klar med jord, kompost og langtidsvirkende gødning. og så sad jeg og hyggede mig med at plante dem til. 


Nu står de, så jeg har denne skønne udsigt fra terrassedøren. Her sidder jeg tit, fordi jeg endnu kun kan komme udenfor, når Michael eller pigerne kan bære kørestolen ned for mig.

Hortensia, pink Diascia (Tak Nadia og Lasse), citronverbena, I den store Zinkkrukke min lyserøde Fairyrose og hvide Flittigliser.
Jeg har prøvet at lave farvebestemste 'krukkebede' i år, inspireret af CD og Birgitte på nettet.

Tagetes, ved stativet mørke lathyrus, Rosmarin i ny stor potte og en gul tidlig daglilje.

Så den positive side er, at jeg endelig får fyldt mine store flisebelagte (og grimme) terrasser op med kønne krukker :-)
Mange af de store krukker er nogle jeg passer på fjerde år for en bekendt, som solgte sit hus. I starten stod de bare og fyldte op, men nu har jeg besluttet at 'pasningen', kun kan opsiges pr. følgende efterår, så jeg kan udnytte dem i sommermånederne. Smart, ikke? :-)

8 kommentarer:

  1. Dette ble jo så fint, og med ny jord og gjødsel blir det helt sikkert ett flott syn som kommer til å glede deg i hele sommer.
    Jeg ønsker deg mange fine ute dager i den fine hagen di fremover.

    Marit.

    SvarSlet
  2. Det pynter vældigt op med nogle krukker rundt på terrasserne :-)

    Når du ikke kan kravle rundt ude i bedene i år og plante, så er det godt, at du har krukkerne.

    SvarSlet
  3. Hej Hanne
    Af samme grund har jeg heller ikke meget i potter, jeg kan ikke overkomme at passe dem. Men det er godt, du har krukker, du kan tage dig af nu, det smager da altid lidt af fugl :) Hvor er det godt, at det kan lade sig gøre med en masse krukker, du kan nyde, det glæder mig. For øvrigt ser det jo også fint ud, så klarer haven sig nok, til du er klar igen. Heldigvis har du jo plantet tæt, hos mig kommer ukrudtet nu helt vildt.
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  4. Genial aftale mht. krukkerne for selvfølgelig skal de pynte på dine terrasser når nu du har dem stående;)
    Det er dejligt at du på den måde får lidt jord under neglene alligevel og så giver det lige lidt ekstra til din dejlige udsigt fra terassedøren:o)
    Jeg kan slet ikke undvære krukker på terrasserne og jeg mikser også både sommerblomster, stauder og georginer.
    Ha det rigtig godt, det glæder mig at du har energien og lysten til at arbejde i haven.

    SvarSlet
  5. Der bliver noget at glæde sig over, når alle krukkerne kommer til at blomstre, og de har jo fået en fin start.Ja, de er jo faktisk fine allerede. Krukker er jeg også blevet mere og mere glad for med årene, men ikke så meget til sommerblomster - mere forskellige løg og sarte ting som oliven og camellia.

    SvarSlet
  6. Hvor er det dejligt at se at du har rumsteret derude. :) Det har jo også helende virkning. Du må bare klø på. Det er helt sikkert rart at kunne blive træt i kroppen, og ikke bare i hovedet, hvis du ved hvad jeg mener.
    Knus til dig Hanne

    SvarSlet
  7. Hej Hanne.
    Det blev da til en dejlig udsigt med alle de krukker. Ja, det er med at se det positive i tingene, det er du sørme god til.
    KH. Margrethe.

    SvarSlet
  8. Det pynter dejligt med blomster i krukkerne og DEN rosmarin hold op, jeg har da aldrig set en større på disse breddegrader!

    SvarSlet