torsdag den 12. april 2012

Kirsebær og kirsebærblomme i blomst.


Hvor var det dejligt forårslunt i dag. Det syntes mit lille prydkirsebærtræ i forhaven også, så det sprang rigtigt ud.


Prunus nipponica 'Ruby' hedder det.


Jeg er simpelthen så glad for, at det strutter af sundhed i år.
For sidste forår visnede alle bladene på det efter blomstringen. Jeg tror det fik lus. Så i år bliver der holdt godt øje med det, så det ikke sker igen.  


Det er stadig kun et lille træ, som jeg har haft i 3½ år. Men jeg vil gerne beholde det, da det minder mig om vores gamle genboere, som desværre ikke bor her længere.


Jeg elsker jo træer, og specielt lyserøde træer.
Og på terrassen er min kirsebærblomme sprunget ud. Prunus cerasifera 'Nigra'.


Jeg ved ikke, om det er det samme som blodblomme... Det tror jeg. Men på min 'mærkat' står der kirsebærblomme.


Det har de yndigste lyserøde blomster.
Dette træ står i krukke og er min 2. generation, fordi jeg selv har lavet det som stikling af det store træ, som står i forhaven.


Og så skal I altså lige se mine små 'Hearts Delight' tulipaner igen.


Nu er de også sprunget ud i det lyserøde bed i baghaven. Det er småløg, som jeg har flyttet fra forhaven.


Se, hvor de stråler her i solen og lyser op. Jeg skal have delt og flyttet flere i år :-)


Og i baghaven er min første lillebitte kugleprimula også sprunget ud. Den har den yndigste lavendelblå farve.

14 kommentarer:

  1. Kugleprimula, ja så kan jeg godt se, at jeg er langt foran, men ikke med de små tulipaner.
    Det ligner en blodblomme, men det andet lyder finere :o)
    Den der Ruby er også en fin lille en, skønne sager alle sammen, skønt med foråret så vi rigtig kan glæde os og hinanden.

    SvarSlet
  2. Hvor er din prydkirsebær yndig :-)

    Tulipanerne er også skønne.....åh jeg er jo vild mad langt de fleste planter ;-)

    SvarSlet
  3. Hvor er dine lyserøde træer skønne. Lige min stil men der er jo ikke plads til alt i haven.
    Skønt med alle de forårs blomster.
    God fredag til dig i morgen. Er lige ved at skulle i seng.

    SvarSlet
  4. Ja de er søde og jeg tror jeg har en af samme slags som dig. Kan bare ikke huske navnet! Mit blev sat sidste år og er endnu meget lille. Vi måtte fælde et gammelt kirsebærtræ ..suk fuglene elskede det! Så håber vi, at de bliver glade for det nye.
    De er yndige dine små delight'er.

    SvarSlet
  5. Hvor er jeg stolt af dig, mor! Det er nogle virkelig flotte close-ups. :D

    SvarSlet
  6. Det er så skønt når kirsebærtræerne blomstrer. Jeg lagde lige mærke til det her til morgen på vej på arbejde. Nu blomstrer det lyserødt, gult og hvidt mange steder. Man bliver så glad, men så må det også gerne blive solskin igen, ellers holder blomstringen jo ikke så længe.

    Gitte

    SvarSlet
  7. Jeg kan se på mine træer også er tæt på at poppe ud, og jeg er helt enig i at de er skønne i farven...ja og det er kugleprimulaen også :)

    SvarSlet
  8. Hvor ser det bare yndigt ud :-)
    Min lille blodblomme hedder også Nigra, så mon ikke det er den samme. Der kommer vist kun en enkelt lille blomst på min i år, men den er også først flyttet ind i haven i efteråret, så jeg regner med at jeg til næste år vil får lige så skønne blomstrende grene som dig :-)

    SvarSlet
  9. Jeg skal altså være bedre til det med at huske navne... det er så dejligt når man læser et indlæg og tænker: wow en lækker plante, og så står navnet sandelig lige nedenunder :o)
    Navnet på din kirsebærblomme fik mig dog til at stoppe op... jeg tænkte nemlig at det lyder som navnet på min blodblomme... så jeg tror du har ret :o)
    Dejlige billeder du viser af både det ene og det andet :o9

    Ha en go weekend...

    SvarSlet
  10. Åhh hvor er den skøn din kirsebærblomme, de er da helt bedårende de blomster, ja nu er det rigtigt forår ;o)

    SvarSlet
  11. Hej Hanne. Hvor er det nogle flotte træer. Jeg er godt nok imponeret over det træ, du har lavet fra stikling. Det har godt nok de yndigste lyserøde blomster. Din kugleprimula er også rigtig flot. Jeg kan se, at jeres planter ovre hos jer er meget længere fremme end heroppe nord for Limfjorden. Mine pinseliljer og tulipaner står stadigvæk med små knopper, men jeg tror de springer ud i løbet af de næste dage. Jeg kan næsten ikke forstå, at du har mulighed for at tage alle de billeder. Heroppe ser det slet ikke sådan ud. Mine dværgsyrener står stadig med små blad- og blomsterknopper, jeg tror, der går en måneds tid mere, før det er rigtig igang. Hvis jeg må bede om det, så kunne jeg godt tænke mig at se dit træ, du selv har lavet, i krukken i hel figur. Jeg synes, det lyder rigtig spændende.

    SvarSlet
  12. Jeg er også kommet til at snige et lille lyserødt japansk kirsebærtræ ind i haven. Landliggermanden er ikke så begejstret for lyserødt, men mon ikke han bliver glad, når det blomstrer tidligt næste år ;-)

    God weekend
    Birgitte

    SvarSlet
  13. Jeg har en fornemmelse af, at navnet 'blodblomme' bliver brugt lidt i flæng, for jeg har set billeder af mange, meget forskellige eksemplarer. Din har unægtelig meget smukke blomster! Mit træ blomstrer også nu, så jeg må se at få taget nogle billeder til bloggen i dag..

    SvarSlet
  14. Hvor er dit prydkirsebærtræ dog flot.
    Jeg kan godt li` din kugleprimula. Jeg skulle måske prøve at købe en sådan, men jeg har ikke rigtig held med mine primla. De er nok plantet et forkert sted. Det ser ud til at de bedst kan gro i baghaven. Jeg fik 16 forskellige af en for et par år siden, men der kom kun ganske få sidste år, og de få der kommer i år bliver nu flyttet om i baghaven.
    Tak for kigget.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet