tirsdag den 20. marts 2012

Glædeligt Forårsjævndøgn til alle i Blogland.

I dag er det Forårsjævndøgn.
Når vi når til denne dag, drager jeg et lettelsens suk. For jeg er bare ikke vild med vintermørke. Og det er så skønt at tænke på, at fra nu af er det mere lyst end mørkt :-)


For at fejre det, får I lige mit erantis og vintergækkebed i forhaven endnu engang. Som undskyldning for at vise det igen, kan jeg sige, at jeg har fået klippet de visne stauder ned.


Men jeg ved, at mange af jer er vilde med dette bed, så mon ikke en gentagelse er ok :-)
Billederne er fra i weekenden, for i dag skinner solen ikke her, og det blæser en halv pelikan.


Som sagt har jeg arbejdet meget med erantis og vintergækker i dette bed. Der er stadig et par steder, hvor jeg synes, der mangler et par vintergækker eller erantis, så selv i år bliver der flyttet lidt rundt.
Man kan næsten sige, at jeg ser på mine bede som et maleri. Jeg træder lidt tilbage, og ser hvor jeg mangler lidt af den eller den farve, for at det kan være endnu mere perfekt til næste forår.
Som man siger, så er en have aldrig færdig.
Men jeg nyder virkelig, at jeg flere steder i haven er nået til små 'nusse-projekter' som at flytte et par vintegækker og erantis :-)


I får også lige min fineste klump af Dorotealiljer. På Havenyt kan man læse, at stavemåden uden h er den rigtige, så det vil jeg prøve at huske :-)

Jeg nænner næsten ikke at dele denne skønne klump, men jeg har stadig steder, hvor jeg gerne vil have flere, så nu må vi se.


Jeg synes nærmest, at klokkerne ligner små lampeskærme.


Og til sidst et lille kærestepar :-)

Nu vil jeg overveje videre, om jeg skulle gribe den støvsuger og gå til angreb på alle hundehårene, eller om vinden har lagt sig nok til havearbejde. Hunden fælder jo alligevel bare videre på denne årstid :-D

25 kommentarer:

  1. Hej
    Ja det er så dejligt med mere lys og udsigt til sol og sommer... De er så fine de Dorotealiljer, jeg har også nogen i min have, søde er de;)
    Hilsen Sussie:)

    SvarSlet
  2. Ja, dit bed kan godt tåle en gentagelse :-) Jeg kan godt lide sammenligningen med et maleri ... og blomsterne som små farveklatter på lærredet.
    I forhold til støvsugning, så vil jeg bare minde dig om, at hunden fælder alligevel også i morgen, men hvem ved om solen skinner i morgen.
    VH Nina

    SvarSlet
  3. Hej Hanne.
    Flotte billeder du viser fra din have - dejligt at se at foråret er på vej.
    Jeg har snydt "lidt" - købt lidt forårsblomster og plantet i mine bede - så også "lidt" forår her.
    Ønsker dig en god dag / havedag.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  4. forårsjævndøgn, ordet lyder som sød musik i mine ører, vi er på rette vej, skønne billeder igen igen, det er med at nyde dem inden de takker af for denne gang ;o)

    SvarSlet
  5. Mere lys end mørke, dejligt. Tak for synet af dit skønne forårsbed. Det ser smukt ud.
    Har også ligget på knæ i dag for at sætte vintergækker i et nyt bed. Der går lige et par år før det ser ud som dit. Har fundet en kæmpe klump dorotealiljer i en lille lokal skov, skal lige ud med spaden. Bare lige en lille bid.
    Ha en god dag

    SvarSlet
  6. En stor lykken her i huset er en robot støvsuger... Pet udgave, som er speciel god til bl.a hundehår. Så skønt at gå i haven og vide at "Olga" arbejder på højtryk inden døre!! Ha ha ha.

    SvarSlet
  7. Ja, dejligt - det går den rigtige vej. Jeg havde slet ikke tænkt på at det var nu at der er jævndøgn. Vi må passe på at nyde hver en stund, da tiden som bekendt flyver afsted og pludselig står vi midt i august med de knapt så lange lyse dage tilbage.

    Ha' en dejlig (lang) aften.

    SvarSlet
  8. Kære Hanne
    Tak og glædelig forårsjævndøgn til dig også, jeg nyder virkelig også at de lyse timer er tilbage. Som du beskriver måden at se på bedene på - som et maleri - har jeg det også og det er the neverending story for hvert år skal der flyttes lidt rundt for at optimere helhedsindtrykket.
    Tak så lærte jeg også det med Dorotealilje uden h!?
    Dit bed se dejligt ud i forårssolen jeg forstår godt at du nyder det;)

    SvarSlet
  9. Smukke billeder af de skønne forårsblomster.
    Dem kan man godt tåle at se igen og igen.
    Tak for kigget.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
  10. Tak og i lige måde. Hvor er det skønt, at det vender nu. Jeg er altså heller ikke til alle de mørke timer. Skønt bed, jeg skal også have samlet mine lidt mere. De står nu hvor jeg næsten ikke ser dem, og det er jo helt tosset.

    Kh Lise Lotte

    SvarSlet
  11. Jeg nyder virkelig også tanken om, at fra nu af er de lyse timer flere end de mørke :)
    Hvor er dit vintergæk- og erantisbed dog smukt og forårsagtigt - meget inspirerende. Noget af det, der fandtes i min næsten tomme have, da jeg overtog den i 2009, var store klumper af dorotealilje. Dem har jeg delt i mange mindre klumper og fordelt rundt om i haven, for de er da bare så skønne )

    SvarSlet
  12. Jeg fejrer gerne forårsjævndøgn med endnu et billede af dit erantis-vintergæk bed. Det er da den bedste måde at fejre de lyse tider på :-). Fra nu af er jeg også i betydelig bedre humør. Det nordiske lys er betydeligt mere attraktivt end det nordiske mørke!

    Ha´en rigtig god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  13. Tak i lige måde Hanne, skønt med flere lyse timer, og skønt med dit fine bed. Det har du godt nok arbejdet meget på, det ser så godt ud.
    Støvsuge, det kan du gøre til vinter :o)

    SvarSlet
  14. Tak og i lige måde Hanne. Det ser jo helt forrygende ud dit bed - kan godt forstå hvis det bringer mange smil frem ;0)

    Med eller uden h er de smukke de skønne Dorothealiljer (på skrift er det pænest med h - men om jeg er farvet af mit eget navn skal jeg lade være usagt ;0)

    Knus Dorthe (med h)

    SvarSlet
  15. Hej Hanne. Dit bed er bare helt fantastisk, jeg synes, det ser meget tæt ud og meget "velholdt" Det må være en nydelse at gå forbi hver dag. Jeg kan godt lide din tankegang, at du betragter bedet som et maleri, du er igang med. Der må være gemt en kunstner i dag!
    Og jo, det er skønt, at der nu er mere lyst end mørkt!

    SvarSlet
  16. En glædelig tanke til sommerhalvåret. Nu begynder alting at tagefart og solen får magten! Skøøøønt!

    SvarSlet
  17. Jaaaaahhhhh... så var det alligevel ikke det sidste billede af dit skønne forårsbed ;O)
    Jeg ville også ha svært ved at dele de skønne dorotealiljer - jeg har i det hele taget svært ved at dele mine planter - det er nok derfor jeg ikke har så fantastisk et bed som dig :o)
    Jeg har rodet rundt i indlæg både hos mig selv og her hos dig. Jeg mener bestemt at du gav mig navnet på de søde små narcisser jeg har købt i Bilka, og nu kan jeg ikke finde indlægget hvor du skrev det... Men ja det er narcissus 'Minnow', og den anden er narcissus 'Hawera'... så tusind tak for hjælpen - hvis det altså var dig ;oD

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  18. Hej Hanne :0)

    Skønt bed og skønne dorotealiljer. Jeg fik en kæmpe favnfuld af Tanten og har delt omkring 120 stykker rundt i min gule have. Jeg ÆLSKER dem :P

    Min hund har også valgt at smide hele pelsen, så her støvsuges i et væk :0(

    Kh Marlene

    SvarSlet
  19. Ja nu er foråret over os og det skal nydes.
    Min hund er heldigvis mest ude, da han er meget langhåret og elsker og ligge ude ( i skyggen) så kan jeg nøjes med at støvsuge 2 gange om ugen. For det er jo ude der er sjovest og så er jeg også sammen med ham.Jeg har pottet op og sået nye hold. Og er også i fuld gang med at luge.
    Dit bed er vældig flot, det kunne være man skulle lære lidt der, med at dele planterne.

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  20. - og på søndag sætter vi urene frem til sommertid, det er SÅ herligt :o)

    Men Hanne - oh du min kompostguru - kan du ikke lige svare mig på en ting. Jeg er ved at gøre klar til min nye to-delte kompost til alm. haveaffald. Skal man have fliser i bunden eller er det bedre at der er fri til jorden, - eller er det fuldstændig ligegyldigt hvad man vælger at gøre i bunden??

    Forårs-kompost-havehilsner fra fru friis :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg tæller også timerne til at vi sætter urene frem :-) En time mere om aftenen til leg og sjov udenfor.
      Oh du min kompostlærling - Det kan sagtens fungere med fliser i bunden, men 'de kloge' siger at ren jord er bedst, så småkrybene kan gemme sig.
      Jeg har begge dele, og der er ikke stor forskel. Men... hvis du har skvalder eller andet uvæsen, eller buske og træer som kan sende rødder ind i komposten, så ville jeg vælge fliser.
      Altså, har du fin og ren jord, så bar jord. Ellers fliser.
      God arbejdslyst :-)

      Slet
    2. Tak Hanne :o) Og så kommer næste spørgsmål!! Bente har lige skrevet på min blog at hun ikke kommer kartoffelskræller i komposten, - men ved ikke hvorfor. Ved du noget om hvad de dog kan gøre? Jeg putter nemlig lystigt skræller og trætte kartofler i den lukkede kompost. Håber det er ok at jeg vælter spørgsmål ind over dig, men man kan jo lige så godt udnytte dem med erfaring, ikk'!?!
      Godnat og sov godt :o)

      Slet
  21. Hej igen.
    Det gør ikke noget at du 'vælter' spørgsmål ind over mig, og især ikke med kompost. For det er jo en af mine hjertesager :-)
    Jeg putter både skræller og trætte kartofler i min kompost, og jeg har aldrig læst at man ikke skulle gøre det. Det eneste jeg holder igen med er frugt med tyk skræl, som meloner, bananer og den slags. Fordi de kan være sprøjtet med anti-modne-et-eller-andet, som måske kan sætte planterne som får komposten i stå. Men jeg tror at det skal være i meget store mængder.
    Godnat og sov godt i lige måde :-)

    SvarSlet
  22. Hej Hanne,
    Tak for alle dine gode kommentarer.
    Hvis du har lyst forærer jeg gerne blå anemoner til dig.
    Jeg har Anemone Hepatica "Kaj Munks anemone" og balkananemoner i blå og hvid. Den lilla/rosa har jeg kun en af.
    Du kan bare sige til. Jeg har flyttet og delt med held.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak :-) Jeg har sendt dig en mail.

      Slet