lørdag den 10. marts 2012

Brrr, for en kold forårsdag.

Men jeg tog alligevel mod til, og varmt tøj på, og gik ud og ledte efter foråret i haven.


Og sørme så, det gemmer sig derude. Nu er mine Dorothealiljer nemlig kommet i blomst.


Jeg synes nu, at de ser ud som om, de fryser lidt. Her har det både regnet og blæst i dag.
Det er nogle af mine yndlinge i forårshaven.


De er så yndige med de små klokker.
Jeg startede med et eneste løg, som jeg fandt i haven et af de første år, og så har jeg delt og flyttet hvert år. Nu har jeg dem flere steder både i forhaven og i det lyserøde bed.


Men dette er nu nok stadigvæk det skønneste syn i min have lige nu. Både erantis og vintergækker har holdt sig pæne længe i år pga. kulden.


Jeg fandt endda også et par overraskelser. Den søde lille iris står godt beskyttet under vinterjasminen. Ude i 'det fri' synes jeg tit, at de får ødelagt blomsterne.


Og en enkelt lille lyserød blomst fandt jeg i lungeurten. Det synes jeg er tidligt.
Den var langt fremme, da vi fik frost igen, så den fik en grangren over som beskyttelse.

Og så håber jeg på lunere vejr fra nu af, for jeg er virkelig forfrossen i år :-) 

21 kommentarer:

  1. Skønne forårs blomster :-D
    Forårs hilsner fra Marianne.

    SvarSlet
  2. Hej Hanne,
    Ja det var koldt i dag.
    Derfor gik jeg kun en 1/2 time i haven.
    Sikke en masse smukke vintergækker og erantis du har.
    Det ser flot ud.

    SvarSlet
  3. Dejlige forårsbilleder Hanne :-)
    Jeg havde også planer om, at jeg skulle have været i haven idag, men regnen og kulden har holdt mig inde. I morgen ser vejrudsigten dog lidt mere lovende ud - så må jeg se, om jeg kan få indhentet lidt af det, jeg ikke nåede i dag :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  4. Hej Hanne
    Jeg troede også, at jeg skulle uden for og lege forår i dag, men det var rigtig koldt. Det ser rigtig godt ud i det lange bed med erantis og vintergækker ind i mellem hinanden. Det er lige sådan, jeg håber på, at her kommer til at se ud engang.
    VH Nina

    SvarSlet
  5. ja mon ikke det var koldt i dag:) Flotte billeder:) glæder mig til mine forskellige lungeurt blomstre:) Anne Gine

    SvarSlet
  6. Hej Hanne
    Jeg kan se, vi er flere, som ikke lige kom så meget i haven, som vi havde håbet, men i morgen så VIL VI HAVE FORÅR.
    Dejligt at forårstegnene også dukke op hos dig nu. Flot med hele bedet med vintergækker og erantis, det er dejligt. Blomsten i lungeurten kan jeg ikke stikke, så her er du foran :o)
    Jeg har sået en del, men der sker ikke noget som helst udover med hostaerne. Ja og så fik jeg lige sået klokkeranker i går, de kommer forhåbentlig i løbet af en uges tid. Men hvad med solsikken Italian White og Zinnia er det for tidligt endnu?
    Det er det nok, for du har vist lovet at sige til, når du begynder at så sommerblomster. Jeg skal bare lige være helt sikker.
    Hov nu kan man godt tilmede sig via e-mail igen hos dig, har du selv gjort noget?

    SvarSlet
  7. Tak for jeres søde kommentarer :-)
    @Lisbeth: Du kan godt så småt begynde at så sommerblomsterne, men jeg ville nok stadig vente lidt. Ihvertfald med solsikken. Zinnia får jeg tit sået for sent, synes jeg. Du skal bare være opmærksom på at du skal have dem i vindueskarmene indtil midt i maj, eller ihvertfald begyndelsen hos dig. For de tåler jo ikke frost.
    Og ja, jeg har ændret kommentarfeltet til ikke at være pop-up. Jeg læste et eller andet sted, at det måske var derfor at man ikke kunne få mails. Det er godt at det virker igen, for jer som bruger det med mails :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Jeg venter lidt endnu så, jeg har ikke plads til mere i vindueskarmene.
      Ok ja men det var dejligt. Vil det sige, at du ikke læser de kommentarer jeg skriver til dig, når du har kommenteret hos mig? Jeg kan ikke huske, om jeg har spurgt om noget, jeg gerne vil have svar på, derfor bruger jeg det med mails. Er det bare mig der har en dårlig hukommelse eller har du altid tjek på, hvor du har skrevet?
      Somme tider er det måske også nysgerrighed :o) men f.eks omkring mine frølinger var det da sjovt nok at kunne følge med i kommentarerne eller Bentes træ.

      Slet
    2. Hej igen.
      Jeg ved ikke helt, om jeg altid kan huske hvad jeg har spurgt om hvor. Jeg glemmer det nok nogle gange. Men jeg kan ihvertfald ikke overskue at få alle de mails i min inbox. Det ville jeg blive vildt stresset af :-)

      Slet
    3. Ja det går jo ikke, du bliver stresset, men havde jeg nu ikke trykket på den e-mail ville jeg jo ikke have opdaget dit svar her, derfor gør jeg det. Alle de uvedkommende mails sletter jeg med det samme :o)
      Jeg har lige gjort noget vildt!!!
      Bestilt planter hos Edrom Nurseries, alpine planter til mit ørkenbed. Håber de kan overleve hos mig, jeg syntes der skulle noget mere spændende til i det bed. Det kostede godt 100 kr. at få det sendt til Dk.

      Slet
  8. Hej Hanne - godt at du alligevel kom lidt ud i haven - vi har jo godt at den friske luft. Her blev det nu heller ikke til så meget, for hele formiddagen gik med en bytur og handlen, var bla. i Bilka og købe CD krukkejord og en clematis og påskeklokke blev det også til. Jeg kom dog ud i haven efter kl. 17 og fik plantet dem, da var det for længst holdt op med at regne.

    Dine Dorthea-liljer står meget flot, og hvor har du mange!

    God søndag i haven.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  9. Det var rigtig koldt i formiddags, men sidst på eftermiddagen kom der lidt sol hos mig, og jeg holdt ud i tre timer ;-)
    Super smuk lungeurt. Jeg kan godt forstå, at du beskytter den lidt endnu.
    Jeg venter også en måneds tid med at så Zinnia og solsikker. De kan sagtens vente efter min mening. De bliver hurtigt for ranglede.

    SvarSlet
  10. Hvor ser det dejligt ud med vintergækker og erantis, du har mange :o)

    SvarSlet
  11. Det var dog et skønt forårsbed du viser der, Hanne. Jeg kan så godt lide de gule og hvide farver sammen i det tidlige forår, det er så opkvikkende, at kigge på. Vidste ikke at Dorothealiljer skulle deles som vintergækker. For mine bliver færre og færre, så det vil jeg da til og i gang med. Tak for rådet Hanne.
    Herligt så langt din lungeurt er kommet.
    Ny lærdom igen...

    SvarSlet
  12. Søde Hanne - tror vejret tog os alle ved næsen - det blev ikke helt som lovet.......men mon ikke det snart kommer.

    Skønne forårstegn og Dorothealiljerne er super skønne.....mine er bare slet ikke så langt fremme endnu ......men de kommer kan jeg se :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  13. Hej Hanne. Sikke dejlige forårsbilleder. Jeg kan simpelthen så godt lide dorothealiljer. De er bare så søde. Jeg kan godt forstå, at du passer godt på dem! Jeg håber også på lidt varmere vinde, især i dag er der rigtig blæsende og koldt og ingen sol, så jeg gik kun en hurtig runde og sidder nu lunt og godt indendøre!

    SvarSlet
  14. Billedet med MASSER af vintergækker og erantis er bare for lækkert... jeg må og skal altså ha delt nogle af mine løg i år :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  15. Hej Hanne. Ja kors hvor har det dog været koldt. Jeg ville ellers have været ude og plante lidt stauder imellem mine roser. Det må vente lidt endnu, måske i dag, hvis vejret bliver godt. Kan ikke blive enig med mig selv om det er for tidligt.

    Den lille lyserøde blomst er godt nok skøn.

    Mange hilsner og ha´ en rigtig god forårsdag :)

    Lise Lotte

    SvarSlet
  16. De har kun været vejr til hård havearbejde - men det er der også nok af på denne årstid. Ud må vi jo alle, mer eller mindre, de første blomster skal nydes!

    SvarSlet
  17. Skønne, skønne billeder af Dorthea´s hvide klokker.
    Tænk at jeg ikke har dorthealiljer - den ønskeliste bliver da uendelig. Men det er jo også godt at have noget at glæde sit til - tænk hvis man havde det hele.... hvad så? :o)

    SvarSlet