onsdag den 12. oktober 2011

Der er stadig dejligt derude.

I dag havde jeg endelig tid til at være lidt ude i haven igen.

Der er stadig rigtigt dejligt, når bare man har det rigtige tøj på :-)
Det rigtige tøj var i dagens anledning regnbukser. Jeg skulle nemlig både skifte kattelem i kaninslottet, og rense op i dammen.
Kaninerne skubber meget til deres kattelem, for at få den til at stå åben, så til sidst havde de fået knækket lågen af. Og nu bliver det jo koldt om natten, så de måtte have en ny i. Det kræver at man kravler rundt på alle fire, da deres løbegård ikke er ret høj :-)

Havedammen renser jeg op af flere omgange her om efteråret. For det første fordi det er et rigtigt koldt og ubekvemt job. Men det er også bedre for det bakterieliv, som holder dammen rent. Det er bedst at man kun roder lidt af gangen med det. Sidste år kom jeg for sent igang, og blev overrasket af den tidligere vinter. Derfor er jeg startet tidligere i år.

Men der blev heldigvis også tid til bare at gå lidt rundt, og nyde alle de blomster der stadig er derude.


Min yndlingsrose 'New Dawn' har lidt blomster igen. Den er så køn. En marcipan-rose kaldte en læser på Signes blog den, og det er netop hvad den ligner, uhm :-)


'Coral Dawn' blomstrer også igen. Den er kommet rigtigt godt igen, efter at den frøs helt tilbage i vinters.


Og sørme om ikke min lille 'Pink Fairy' også har fået blomster. Den er jo flyttet til det nye bed under æbletræet, efter at den var blevet næsten skygget ihjel hele sommeren i et andet bed. Den er åbenbart rigtigt godt tilfreds med sit nye hjem.


Jeg er simpelthen så glad for min mørke hyld, som jeg plantede i forhaven i foråret. Sambucus 'Black Beauty'. Den er groet godt allerede. Og den er så køn endnu med de mørke, blanke blade.


Jeg kom lige i tanke om, at I ikke har set 'Pinky Winky' længe. Nu er hun helt iklædt sin efterårsdragt af mørke blomster. Er hun ikke stadig skøn?


Til sidst min Malva 'Freedom', som virkelig har overrasket mig positivt hér de sidste uger.
Den har stået og været temmelig kedelig hele sommeren. Ranglet og med meget få blomster, som samtidig havde en kedelig cremet farve...
Men nu har den fået rigtigt mange blomster.


Og blomsterne har fået det gyldne, lidt lyserøde skær, som jeg havde regnet med.


Det er denne Malva, som jeg regner med at plante om i hjørnet med min nye 'Alchymist' rose til foråret.

Det ser jo desværre ud som om, vi virkelig får nattefrost natten til fredag, og igen den næste nat. Så det bliver spændende at se, hvor meget som så takker farvel i haven.

Vi er i fuld gang med at male i kælderen, så jeg har ikke så meget tid til haven lige nu, så jeg har besluttet mig ikke at prøve at beskytte blomsterne i haven i år.
Jeg har ellers haft gode erfaringer med at 'smide' et stykke fiberdug løst hen over Cosmos, Dahlia og andre sarte blomster. Man kan også bruge et gammelt lagen eller lign. Men nu er rådet i hvert fald givet videre til de af jer, som har lyst til at prøve.
Måske spæner jeg alligevel ud i morgen aften og dækker i sidste øjeblik... det er sket før :-)

10 kommentarer:

  1. Hej Hanne.
    Smukke billeder fra din have.
    Håber at du får tid til både at male og gå i haven.
    Ønsker dig e god torsdag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlet
  2. Ja den nattefrost, altså.
    Både dine roser og den mørke Hyld er meget skønne....ja det er dine Asters også - elsker asters glade farver :o)

    SvarSlet
  3. Jeg har også den der hyld, men den er ikke nær så køn som din. Står din i skygge eller fugtigt? Bent truer med at flytte den og måske er det en god idé. Min blev købt sidste år, dens blade er allerede falmede.
    Vi må også ofte skifte hundelemmen, det er dog noget nemmere her end for dig. Det er fodi Vicky farer ud af den, når den lige får øje på noget, den skal ud og se.
    Hvad renser du op i din havedam? Er det blade og alger? Kan vi ikke få et billede af dammen, som den ser ud lige nu i efteråret?
    Mange spørgsmål, sorry. God arbejdslyst.

    SvarSlet
  4. Dejligt med en dag i haven, jeg har ferie fra idag så jeg håber på mange dage i haven i den næste ugestid.
    Jeg er enig du har mange dejligheder stadig:)

    SvarSlet
  5. Der er bestemt dejligt derude endnu. Det er jo egentlig meget få måneder det ikke er så spændende, men dem kan man jo passende bruge til at drømme indendøre :-). Og, skønt ser det ud med alle de blomster du endnu har. Roserne kan vel strengt taget stå. Jeg så i hvert fald nogle meget smukke med rimfrost i vinter.

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  6. Jeg er også held vild med de mørke hyld. Jeg har både den du har og den med de fligede blade.

    SvarSlet
  7. Hvor er den smuk din hyld med mørke blade.

    Vi skal også have renset havedamme inden vinteren. Vi har en kanon balance i dammen, så god at vores koi har ynglet i år. Det ved jeg, for da vi kom hjem fra ferie så jeg to ca fem cm store unger. Det bliver spændende om de kan klare vinteren, ellers må naturen gå sin gang :-) Desværre.

    Ha' en dejlig aften :-)

    SvarSlet
  8. Hvor har du endnu mange smukke blomster at vise frem.

    SvarSlet
  9. Hej Hanne. Sikke meget imponerende arbejde - kaninbur, havedam og kælder og haven. Jeg kunne også godt tænke mig at se et billede afhavedammen. Din "marcipanrose" er virkelig smuk. Jeg kan godt forstå, atdu erglad for den. Tak for tippet med overdækning. Et gammelt lagen var en fin løsning, den idé snupper jeg!

    SvarSlet
  10. Hej Hanne. Du har da mange blomster endnu. Jeg er på til pinky winky...hvor fandt du den dejlighed?

    Malva er også køn med den sarte farve. Jeg tror Alchymist og Malva-pigen vil blive et godt ægteskab. ;)
    ;)
    håber du får en skøn weekend

    hej fra
    Eva

    SvarSlet