søndag den 7. august 2011

Phlox og andet godt.

Her skal I se en sød Phlox, som også er rigtig flot i år.


Den står så kønt sammen med de pink cosmos i forgrunden af det lyserøde bed.


Den hed oprindeligt Phlox 'Frosted Elegance' og er fra Staudefeen.
Den havde flerfarvede blade. Men de nye blade blev ved med at blive ensfarvede lysegrønne. Og så endte jeg med at lade den blive ensfarvet, for det passede egentlig også bedst i dette bed.


Den står sammen med Cosmos 'Rose Bonbon'. Dem er jeg meget tilfreds med i år. De er fra Primafrø.


Og denne skønhed er jeg så glad for. Jeg elsker gladiolus, men jeg har ikke rigtigt haft held med dem de sidste år. Men dette ene løg blomstrer nu i mine højbede nede bagved. Jeg fandt det i et bed, så jeg kan desværre ikke komme med navnet.
Så nu har jeg endelig fundet et sted hvor de kan lide at være, så til næste år skal der købes løg :-)


Min ene blå Agapanthus blomstrer nu. Den hviler sit hovede på vores bord :-) Den har kun et par blomster i år. Det svinger meget fra år til år for mig.


Den anden som er lidt mørkere, er endnu kun i knop. Men jeg synes også at de er flotte i knop.


Hér i cykelskursbedet er der nu to nye aktører på banen :-) De afløser kvæsurten til venstre, som er ved at være afblomstret for i år.


Helt i baggrunden op ad taksen står denne høje pileurt, Persicaria amplexicaulis 'Rosea'.
Blomsterne er kun lige ved at springe ud, så de bliver fyldigere endnu.
Den står helt i skygge, og der er fugtigt i jorden det meste af tiden, og det er den meget glad for. Det er virkelig en nem plante, som dækker godt for ukrudt og fylder i baggrunden. Den behøver heller ikke støtte.


Foran den står min lyslilla duehoved, Chelone obligua. Det er også en utroligt nem plante, som jeg bruger flere steder. Den kan også godt lide halvskygge og lidt fugt. Det er endnu et arvestykke :-)


Og så får I lige min hibiscus igen, i et lidt bedre lys. Den er helt utroligt blomsterrig i år.

12 kommentarer:

  1. Hej Hanne
    Flotte blomster du viser - din hibiscuc er utrolig smuk.
    Ha´en god uge.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  2. Hvor er din hibiscus smuk.
    Jeg købte en lille en sidste år, men den gik desværre til i vinters.

    SvarSlet
  3. En skøn floks og cosmos. Din hibiscus har da utrolig mange blomster. Min er også godt på vej.

    SvarSlet
  4. Jeg er bare vild med din cosmos, skøn farve og fylde :)
    Synes også din phlox er dejlig.

    Ulla

    SvarSlet
  5. Dine lyserøde Cosmos er bare skønne

    SvarSlet
  6. ja, jeg er jo vild med dine blå blomster (;o)

    SvarSlet
  7. Sikke et flot lyserødt bed. Jeg kan rigtig godt lide plantesammensætningen og dine cosmos er godt nok pæne.

    SvarSlet
  8. Det er en rigtig flot phlox du har og den passer rigtig godt sammen med den stolte kavaler. Jeg har kun en enkelt phlox i haven, som jeg købte i foråret, jeg skal vist til at kikke efter nogle flere slags.
    Den høje pileurt har jeg aldrig set før, jeg har en alm. variant som også er meget taknemlig og blomstrer i juni.

    SvarSlet
  9. Ja men det er da en fin phlox og cosmos, den er rigtig skøn. Jeg har også duehoved på min blog i dag, den står godt nok solrigt og som regel tørt, men der er mange af dem.
    Jeg er spændt på om jeg får held med mine pileurt, de er jo så nye endnu, men de er da ikke gået ud.

    SvarSlet
  10. Tak for linket, Hanne ;-)

    Frosted Elegance er blevet ret eftertraget her hos mig, når jeg har besøg (min udplantede) - og den solgte faktisk ikke ret godt, så det er en, der skal ses i bedet. Og du har ret; der kommer ofte grønt løv på brogede planter, så det er med at fjerne det med det samme, ellers tager de overhånd, men det gjorde jo så ikke noget i dette tilfælde ;-)

    Sikke en smuk cosmos :-)

    I år har jeg også sat flere gladiolus, og også de er forkerte - to sorter, der skulle være sådan sarte og douche i farverne, og de er skrigorange. Det er da utroligt!

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  11. Det var så lidt, Marlene :-)
    Ja, jeg må indrømme at jeg ikke var hurtigt nok ude med saksen med det grønne løv. Så det var min egen skyld... og som sagt er jeg rigtig glad for den som den er, så alt er godt.
    Det var dog irriterende med dine gladiolus også :( Man mister altså lidt lysten til at købe nyt nogle gange.
    Jeg kommer lige i tanke om, at du spurgte mig i et andet indlæg, hvem som boede i mit lille røde hus :-)
    Det er såmænd bare et redskabsskur. Det lille hvide vindue med skodderne er et spejl. Men jeg synes at det giver en meget god illusion af at være i en lille cottage-have :-) Jeg bruger spejle flere steder i haven, for at snyde mig til nogle dybere kig :-)

    SvarSlet
  12. Ja, i hvert fald hvis man køber de store steder, hvor man ikke rigtig kan få byttet løg eller planter - eller få pengene tilbage.

    Og med frø er det jo lidt svært - og mange sommerblomster er heller ikke frøægte, men man går selvfølgelig ud fra, at frøproducenterne holder planterne adskilt fra andre sorter, eller hva'??

    Jeg købte også frø af en halvfyldt ceriserød blomsterkarse fra Weibulls; der var to, der var rigtige - de andre planter havde en skrigende orange farve.

    Det var da et dejligt redskabsskur :-) Jeg har også haft spejle i haven i tankerne i mange år, men har aldrig fået placeret et. Det ser så godt ud med spejle for enden af en havegang f.eks.

    Kh. Marlene

    SvarSlet