fredag den 3. juni 2011

Rundt i baghaven

Så er det blevet tid til en tur rundt i baghaven.

I får den fuldstændig ucensurede udgave, dvs. jeg har ikke nået at rydde op og luge til dagen :-)
Jeg kan nu ikke lade være med at nævne at min kære mand knoklede Kr. Himmelfartsdag med at luge fugerne imellem fliserne på stierne og terrasserne. Men da havde jeg taget billederne, så I skal bare forestille jer at de ikke er grønne :-D

Det bliver en lidt hurtigere beskrivelse af de forskellige bede m.m., for ellers bliver det simpelthen for langt.
Jeg lover at lave en masse indlæg senere, hvor jeg beskriver det hele nærmere.


Altså, velkommen gennem havelågen til den anden del af mit lille paradis :-)
Dette er et af mine 'lange kig' i haven, da man kan se helt ned til stakittet allerbagerst ved mit arbejdshjørne.

Flisearealet, vi kommer ind på hér, er stort. Det er lavet så der var plads til et party-telt på 3 x 9 m. Nu er der taget lidt af til driver-huset, men der kan stadig stå et party-telt på 3 x 6 m. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg tit er træt af denne store fliseflade, fordi jeg synes det er svært at gøre det pænt og hyggeligt. Men indtil vi er sikre på hvad vi vil med området, ligger det der.


Bedet til venstre hér er mit gule-hvide bed, men alle de søde små blå forglemmigej har jeg ikke nænnet at luge op :-)



Hér i hjørnet står min 1200 liters regnbeholder. Den fyldes fra taget på både carporten og cykelskuret. Overskudet løber videre ned i en hjemmelavet sivebrønd. Tanken har efterhånden fået lidt slagside, men den skal tømmes for at blive rettet op, og jeg nænner ikke at kassere det gode regnvand. Den hvide taburet er til et lille hvil, mens vandkanden fyldes :-)


Hegnet hér står i to 'fødder', så det er nemt at fjerne når man skal bruge hele arealet.
Det er rigtigt smart, bare ikke når det blæser! Da det blæste sidst, lagde hegnet sig ned og knækkede mit paraply-tørrestativ, øv øv.



De skønne store krukker passer jeg for en bekendt, som solgte sit hus.

Der er selvfølgelig også et lille bed her i hjørnet med bl.a. en sommerfuglebusk.


Forsiden af hegnet hvor der kan være dejligt læ. Én af grundene til at jeg ofte er irriteret på terrasserne er at der er meget blæst, fordi de er så åbne.


Viewet ud over baghaven fra hjørnet af huset.
Da vores piger var mindre, havde de højre side af baghaven, og jeg havde venstre. Det er derfor at der er mere anlagt på denne side.
Alt er kommet til gennem 'knopskydning', og der har aldrig været en egentlig plan for vores have.
Bedet lige foran os er det lyserøde/pink bed.



Hér til venstre er vores driv'er-hus. Det bliver mest brugt til at drive i, planterodet holder jeg i det lille drivhus i mit arbejdshjørne. Det er vild luksus med to drivhuse, men vi har fået det foræret. Den historie får I senere.



Vi går ned af stien ved driver-huset. 


Og hér til venstre ligger det lille Magnolia-bed. Centrum i bedet er naturligvis mit magnolie-træ, som desværre har fået en hård medfart i vinters.
Alle mine bede har navne, fordi det gør det nemmere at tale om dem, og nemmere for mig når jeg skriver ned, hvor jeg har en bestemt plante.


Dette er min pergola. Alt i haven er bygget af min dygtige handy-mand, Michael, og nogle gange med hjælp fra venner.
Dette skulle være et skyggehjørne, men der er nu ikke meget skygge :-)
For roserne ved de to hjørner har aldrig groet godt, og hér i vinter frøs de helt ned. Så det er et område jeg skal nyanlægge en dag. Men jeg elsker pergolaen som en statur i haven.
Skuret er vores redskabsskur og vinduet er bare et spejl :-)


Hér var det, vi gik ind til arbejdshjørnet den anden dag :-)
Kan I spotte mig?



Til højre for den store Kirsebær-laurbær ligger Trellis-bedet. Der er et gitterhegn rundt om drivhuset, deraf navnet. Der går en lille sti herfra og rundt om det lyserøde bed til højre og helt hen til terrassen.



Der går også en lille sti med trædefliser direkte fremad hér langs forsiden af Trellis-bedet, men den er svær at se for alle planterne. I baggrunden bag 'plænen' kan man ane det orange bed.

 

 Stien er der primært så jeg kan komme hent til den øvre havedam og filteret til dammen. Det er bag planterne i midten af billedet.


Det 'kønne' sorte murer-kar beskytter elektriciteten til dammen, og hér er endnu en lille hvid skammel, hvis man trænger til et hvil mere.



Hér kan I se hele det lyserøde bed. (Billedet er taget fra en stige :-D)
Så vidt jeg lige kan huske er det 7-kantet.
Det er et meget stort bed, og det er mit yndlingsbed. Når jeg ikke har kræfter til at holde hele haven pæn, så koncentrerer jeg mig om dette bed. På denne måde har jeg altid en pænt bed lige udenfor døren, som jeg kan glæde mig over.


Frostie følger med rundt og checker planterne på vejen.



Så er vi snart tilbage ved terrasserne igen.


Her er også et par hyggepladser, og trappen op til stuen.



Dette er vores overdækkede terrasse. Som I nok kan se er billederne taget i de dage, hvor der hele tiden kom byger, så alt er stuvet sammen herinde.



Hér ved terrassen er der kun et smalt bed, hvor jeg som regel har krydderurte-agtige planter. Men jeg har også en masse krukker hér, de er bare ikke kommet frem fra arbejdshjørnet endnu.



Til venstre er der en græssti langs dammen og ud til græsplænen.



Dammen set fra terrassen. Som I kan se, valgte jeg at have den helt op mod terrassen, så man kan nyde den hele tiden. Det er også sådan, jeg ser den inde fra huset, så den kan nydes også i dårligt vejr. Til venstre kan I se stien som kommer nede fra pergolaen og skuret.



Et kig tilbage mod det vi har set. Sådan ser det ud når man sidder inde under den overdækkede terrasse.


Jeg anlagde dammen med græs helt ned til vandet på den ene langside, fordi jeg gerne ville have det til at ligne bredden på en sø i en eng. Og fordi jeg gerne vil kunne sidde på græsset og kigge på guldfiskene.
Men jeg har måttet spærre kanterne af når jeg ikke er der, fordi hejren synes at det er et skønt sted at stå og fiske. 


Hér imellem alle planterne kan I ane den øvre dam. Den fungerer primært som et kæmpe fuglebad med rindende vand :-) Og de elsker den.
I kan også se trædestien fra før.



Dette er bagenden af drivhuset i arbejdshjørnet, og I kan se gitterhegnet rundt om det. Og det gamle gyngestativ. Det står der kun fordi det holder noget af kaninernes indhegning.


Man kan gå bagom her til arbejdshjørnet. I højbedet i baggrunden er der jordbærplanter og lidt stauder bagerst. Bagerst ved hegnet er der endnu en siddeplads med en hvid bænk, så man kan sidde og nyde kaninerne. Men den er gemt bag stikkelsbær-buskene i midten af billedet.



Og hér har vi så 'Kanin-slottet'.
Det er kæmpestort og ikke særligt kønt. Men det fungerer rigtigt godt, så det bliver stående sådan, så længe kaninerne lever.



Det er oprindeligt bygget til 10 kaniner.



Så disse to har deres helt private kæmpevilla med park. Det er Heino på næsten 8 år på flisen, han er far til Bibi på 6 år i forgrunden. De er noget så kære at have i haven. Heino har boet her siden han var 8 uger, og Bibi er født her.



Deres hygge- og skyggeplads under den store forsythia, som de også spiser af.



Et view tilbage mod huset og vores 'store' græsplæne, som Frostie elsker at grave i :-)


Når vi går rundt om forsythiaen, kommer vi over til det orange bed under æbletræet. Der er trædeflise-gange inde i dette bed også, og en lille bitte plads med en bænk.




Vi har trædefliser i græsset hele vejen ned til kanin-slottet, så vi kan gå tørskoede derned om vinteren.

Hér kan man gøre endnu et hvil, hvis man har lyst. Det er et søjle-kirsebærtræ som står ved stolen, men jeg har ikke helt fundet ud af hvordan man skal beskære det. Det kommer nok :-)



Hér bagved er der lidt rodeplads og et hævet bed. Her gror jeg grønkål til kaninerne hele vinteren. De er ikke plantet ud endnu. Flisen er endnu en siddeplads, hvis man har lyst til lige at sidde og kæle med en kanin :-) Det grønne badebassin er Frosties, til når det er meget varmt.


Vores gamle slidte hundehus. Frostie elsker at grave inde i huset, så vi plejer at sige at hun har kælder i det :-D


Et side-view over det orange bed.



Og tilbage mod terrasserne og dammen.


Hér har vi det lille Picket-bed på hjørnet. Den store busk er en Kornel.



Hér går stien så videre rundt om den overdækkede terrasse. I det smalle bed hér står bl.a. en lavendel og geranium. Den brogede 'ting' op ad væggen er en benved, tror jeg nok. Det er en stikling :-D





Når vi kommer hen forbi kornelen, er der et kig til venstre ind i det orange bed. Vandposten er bare til pynt.



Selvfølgelig går der også trædefliser ind til hækken. Vi har en lang jordsti langs hele hækken. Den er god når man skal klippe hæk eller luge, men den er der primært fordi hundene løber langs hækken hele tiden.
Som I nok kan se, har vores gamle hæk det ikke godt mere, og forhåbentlig kan vi snart få den udskiftet med et godt plankeværk, som der kan gro en masse gode ting på :-)



Hér kan man se noget at trædestien igennem det orange bed, og den hyggelige bænk.


Til højre bag den overdækkede terrasse ligger Nord-bedet.


Og resten af nordbedet efter thuja'en. 



Og hér har I så det grimmeste stykke af vores have :-D

Jeg har selvfølgelig planer for dette også. Sidste nye plan er, at det skal lukkes af for enden ind mod haven, og så skal det være en lille have i sig selv... Den orange have.
Men tiden og pengene har ikke været der, og vi vil helst have hækken væk før vi laver om på det. Så indtil videre lukker vi øjnene, når vi går igennem.



Så går vi ud af havelågen og er ude i forhaven igen.

Jeg håber I har nydt turen, og vær sød at glemme dette sidste stykke I så. Men jeg syntes heller ikke at I skulle tro at min have er perfekt. Derfor har I fået selv 'øjenbæ'erne' med :-D

8 kommentarer:

  1. Hej Hanne.
    Rigtig flotte billeder - og beskrivelse - jeg føler næsten at jeg gik der.
    Hold op hvor har du mage forskellige blomster og planter - så mange forskellige har jeg ikke - men det har du jo set ( min billeder)
    Ha´en god fredag aften.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  2. Du har godt nok mange lækre ting i haven. Det er altid hyggeligt med kaniner. Vi havde selv to som blev ti år.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  3. Tak for turen i din dejlige have. Jeg nød den - selvom jeg vist mistede orienteringen undervejs :-)

    Ha' en dejlig aften!

    SvarSlet
  4. Dejlig rundvisning, det ser skønt ud. Det er rart at se haver i helhed engang imellem i stedet for kun nærbilleder af planter.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  5. Tak for rundvisningen i din have.

    SvarSlet
  6. Skøn rundvisning, tak for det. Og så morede jeg mig lidt over din hund. Hunde har det med at snige sig med på billederne, det gør mine også.

    SvarSlet
  7. Tak for rundvisningen i din skønne have! Jeg er helt vild med alle dine siddepladser rundt omkring. Og dit pergola-hjørne med vindues-spejl. Jeg kan godt forstå du vælger at prioritere det hvide bed, når der skal luges - hold da op et arbejde det må være at komme hele vejen rundt. Men der ser jo dejligt frodigt ud, så der er vel ikke så meget bar jord til ukrudt. God weekend

    SvarSlet
  8. Tak for rundturen - super idé med sådan en rundt-i-haven-billedeserie :)

    SvarSlet