lørdag den 14. maj 2011

Kerria Japonica - Advarsel: Gul :-)

Som jeg har indrømmet før, kan jeg godt lide gul.
Min have er bestemt ikke domineret af gul, men jeg kan godt lide at 'dotte' en gul klat hist og her, for at live det lidt op.

Derfor er jeg også rigtigt glad for min Kerria Japonica, Ranunkelbusk på dansk.
Jeg har 'lavet' den selv af et rodskud fra min veninde i England, hi Pauline :-)


Jeg kan slet ikke lade være med at blive glad når jeg ser den overflod af kønne gule blomster, som den leverer hver forsommer.


Samtidig udfylder den en meget besværlig plads in min have. Denne murstensvæg er nordvendt og der kommer derfor aldrig sol helt inde ved muren.


Jeg har før haft den stående mere åbent og der blev den aldrig så flot, så den kan åbenbart godt lide lidt læ. Jorden hér er også som regel fugtig.

6 kommentarer:

  1. Hej Hanne.
    Jeg har læst at du er glad for gul - vi har nok alle en favoritfarve - kan godt lide "farveklatter" så det hele ikke bare flyder sammen.
    Har faktisk tænkt på at lave et pangbed - rød / gul og orange:)
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  2. Hej Hanne Bente.
    Tak for din kommentar.
    Gul er ikke min ynglingsfarve som sådan, det er nok lyserød og pink, men den liver så dejligt op i bede med pastelfarver.
    Jeg har et rød/gul/orange bed. Jeg kalder det mit orange bed. Jeg skal nok vise billeder derfra på et tidspunkt. Det lå faktisk oprindeligt hér ved Kerria'en, men det fik for lidt sol.
    Knus Hanne

    SvarSlet
  3. Hej Hanne
    Det bed glæder jeg mig til at se.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlet
  4. Ten krzew o żółtych kwiatach, wyglądających jak pomponiki, zdobią też mój ogródek Pozdrawiam

    SvarSlet
  5. Ranukelbusk giver mig associationer til min tidligere have på Fyn. Det er (var) en herlig plante, med de gule blomster, som lyser dejligt op her først på året. Synes at huske, at den fylder en del - er det korrekt? Måske var det bare en gammel veletableret plante, som havde bredt sig i et krat med andre planter :-)

    SvarSlet
  6. Hej Susanne.
    Det er rigtigt at den kan komme til at fylde en del, fordi den skyder rodskud. Men jeg hakker dem af, ligesom på en syren, for den skal ikke være større end den er nu.
    Tak fordi du har addet dig som fast læser, jeg har tilføjet din blog til min blogliste.
    Hilsen Hanne

    SvarSlet